Kwiecień 2021

Argumenty za: „Czy dzieci powinny mieć obowiązki?”

Zdaniem Janusza Wardaka - ojca dziesięciorga dzieci, założyciela Akademii Familijnej, stałego gościa audycji „Wychowywać, ale jak?” w Radiu Warszawa oraz wicedyrektora szkoły dla chłopców „Żagle” Stowarzyszenia „Sternik”, doradcy edukacyjnego, członka Rady Rodziny przy Ministerstwie Rodziny dzieciom należy powierzyć konkretne obszary odpowiedzialności, w których mogą podejmować wysiłki służące rodzinie, gdyż ma to fantastyczny wpływ na ich charakter.  Poza tym poczują się naprawdę potrzebne. Wiadomo też, że poczucie własnej wartości dziecka wzrasta kiedy widzi ono, że jest komuś potrzebne. Wszyscy bowiem lubimy być potrzebni.

Dzieci, które w domu wykonują odpowiedzialne zadania, uczą się tworzyć, a nie tylko konsumować. Starają się służyć swojej rodzinie, uczą się zarówno brać jak i dawać. Kolejny argument to: umiejętność rozwiązywania problemów wzmacnia dziecięcą pewność siebie, Zazwyczaj jest tak, że dzieci, które poważnie przykładają się do obowiązków domowych, bardziej realistycznie oceniają siebie oraz swoje mocne i słabe strony. Wiedzą, kim są i jakie są ich możliwości. W konsekwencji dużo chętniej podejmują rozsądne ryzyko. Z czasem uczą się postrzegać przeszkody w kategoriach wyzwań - szans na sprawdzenie samych siebie
i budowanie nowych umiejętności.

Co zatem powinny robić dzieci? Mogą na przykład: myć i odkładać naczynia, zmiatać i umyć podłogę w kuchni, przygotowywać stół do posiłków, opróżniać zmywarkę, ścielić swoje łóżko, sprzątać swój pokój, odkurzać, zajmować się zwierzętami, grabić liście, pomagać rodzicom w robieniu zakupów, rozwieszać pranie… w skrócie: wszystko cokolwiek trzeba zrobić w domu i wokół niego, pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa
i zdrowia.

Wyznaczając dzieciom konkretne zadanie, starajmy się o to, żeby było ono minimalnie powyżej ich poziomu. Zwróćmy też uwagę na to, żeby wymagało od nich wytrwałego wysiłku. Na początku będzie trzeba pokazać im, jak je wykonać oraz określić, jakiego rezultatu oczekujemy. Przykład: możemy wspólnie z dzieckiem kilka razy posprzątać pokój
i powtarzać tą czynność, dopóki nie zrozumie, pojęcia „posprzątanego pokoju”.

Opracowanie: Alicja Smoczeńska – pedagog szkolny

Źródło: J. Wardak, Uczymy dzieci szacunku do pracy i pieniędzy, [w] Przymierze z Maryją nr 116 styczeń /luty 2021.


Drukuj  
logo_psp_pijarki_splo_200.png
Image

SZKOŁA PODSTAWOWA I LICEUM
Sióstr Pijarek im. Pauli Montal

2023-liceum-braz.png