ABC bezpieczeństwa dziecka w Internecie

Atrakcyjność treści i aplikacji, z którymi użytkownicy stykają się w sieci, może powodować utratę kontroli nad czasem i intensywnością korzystania z Internetu, komputera, gier komputerowych, czatów, portali społecznościowych i innych wirtualnych aktywności. To wpływa na ograniczenie lub rezygnację z innych czynności dnia codziennego, czy też na zaniedbywanie rodziny, obowiązków, nauki szkolnej, unikania kontaktów z rówieśnikami.

Jak więc rozpoznać, że dziecko nieprawidłowo, dysfunkcyjnie korzysta
z komputera/Internetu/gier komputerowych?

  • Czas, który dziecko spędza przy komputerze przewyższa czas poświęcany innym aktywnościom, np.: obowiązkom domowym, zainteresowaniom.
  • Pozbawienie, czy ograniczenie możliwości skorzystania z komputera lub zagrania
    w grę powoduje u dziecka dyskomfort, rozdrażnienie, złe samopoczucie, agresję, skłania do kłamstw, oszustw.
  • Dziecko jest nadpobudliwe, izoluje się, ma problemy ze spaniem, koncentracją, może przejawiać stany lękowe.
  • Relacje i kontakty w świecie wirtualnym stają się dla dziecka ważniejsze od tych
    w świecie realnym, a jego rozwój i myśli często koncentrują się wokół gry.
  • Prosi o zakup lub wydaje samodzielnie znaczne sumy pieniędzy na nowe gry, akcesoria komputerowe.

Jak zapobiegać?

  • Obserwujmy wirtualne nawyki i zainteresowania dziecka, by rozmawiać z nim
    o negatywnych konsekwencjach dla zdrowia psychicznego i fizycznego w stacjach nadużywania Internetu.
  • Kontrolujmy czas, który poświęca na surfowanie po sieci/ granie. Wsparciem dla rodziców jest aplikacja pozwalająca na monitoring czasu i stron odwiedzanych przez dziecko.
  • Dbajmy o to, by uczestniczyć w świecie dziecka/nastolatka proponując i zachęcając do aktywności w świecie realnym.

Jak reagować?

  • Rozmawiać z dzieckiem, by nazwać i zdiagnozować problem.
  • Obserwować, w jakich sytuacjach dziecko ucieka w świat wirtualny. Utrata kontroli nad korzystaniem z Internetu może być symptomem innych problemów emocjonalnych, społecznych, czy rodzinnych.
  • Ustalić sposób i czas korzystania z Internetu, gier oraz konsekwentnie tego przestrzegać.
  • W sytuacjach, gdy niewłaściwe używanie technologii wpływa, na jakość życia
    i zagrożenie zdrowia ograniczyć dostęp do Internetu i proponować inne formy aktywności.
  • Korzystać z porad specjalistów (psycholog, poradnie, linie telefoniczne itp.).

Źródło: Jak zapewnić dzieciom bezpieczeństwo w Internecie? Poradnik dla rodziców. Poradnik opracowany w ramach projektu Cyfrowobezpieczni.pl, sfinansowanego przez MEN.


Drukuj  
logo_psp_pijarki_splo_200.png
Image

SZKOŁA PODSTAWOWA I LICEUM
Sióstr Pijarek im. Pauli Montal

2023-liceum-braz.png