Kształtowanie poczucia wartości cz. 2

Skoro tak ważny dla kształtującej się samooceny młodego człowieka jest sposób komunikowania się z nim, warto zwrócić uwagę nie tylko na to co my – dorośli mówimy do niego. Równie istotne jest uczenie dziecka posługiwania się komunikatami, które będą je wzmacniać,  a nie osłabiać. Osłabiają bowiem te, które „oddają” aktywność, odpowiedzialność za siebie wyłącznie w ręce innych ludzi, a wzmacniają te zawierające w sobie myśl: „ dam sobie radę”, „biorę odpowiedzialność”, „decyduję o swoim życiu”.

ODUCZAJ

{słowa, które osłabiają}

POPIERAJ

{słowa, które wzmacniają}

Muszę

Powinienem

Zrobiłbym to, gdyby…

Nic na to nie poradzę

Chciałbym, ale

Nie mogę

Nigdy

Nie dam rady

To nie dla mnie

Chcę

Wybieram

Wolę

Mam zamiar

Zależy mi na…

Postanawiam, że…

W tej sytuacji

Sprawdzę, co się uda zrobić

Warto spróbować

Ponadto jeśli chcemy, aby samoocena naszego dziecka była dobra, w codziennej komunikacji musimy unikać: obrażania, porównywania do innych, ciągłego pouczania i wygłaszania „kazań”, oskarżania, rozkazywania, szyderstwa i kpiny. Kontrolujmy także komunikaty niewerbalne płynące poprzez mimikę twarzy, spojrzenie, gesty, pozycje ciała i dotyk.

(Wykorzystano: A. Paczkowska, Kształtuj poczucie wartości,
[w:] Poradnik Psychologiczny POLITYKI, tom 2; 2/2009)


 


Drukuj  
logo_psp_pijarki_splo_200.png
Image

SZKOŁA PODSTAWOWA I LICEUM
Sióstr Pijarek im. Pauli Montal

2023-liceum-braz.png