JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI ?
Część 3
Wpływ pochwały i nagrody na motywację dziecka
Na omówione poprzednio poczucie kompetencji istotny wpływ ma również wiara dziecka we własne siły. Możemy pomóc dziecku uwierzyć, że może odnieść sukces w szkole, poprzez przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych oraz pochwał.
Skuteczna i wartościowa pochwała zawiera konkretne i precyzyjne informacje, które dokładnie wskazują, co dziecko osiągnęło, w czym się poprawiło, np. „Uważam, że dobrałeś ciekawe i przekonywujące argumenty do uzasadnienia tezy tej rozprawki”. Ważne jest także docenianie nie tylko końcowego efektu, ale również wysiłku, wytrwałości jaką dziecko wykazało podczas wykonywania zadania („Widzę, ze bardzo się starałeś i włożyłeś dużo wysiłku w przygotowanie tego projektu”).
Wiarę we własne siły możemy wzmocnić w dziecku także poprzez :
- odwoływanie się do wcześniejszych, pozytywnych doświadczeń dziecka, np. sytuacji gdy poradziło się prostszą wersją aktualnego zadania,
- przypominanie o tym, co już wie i potrafi,
- wyraźne komunikowanie, że wierzymy w dziecko (wsparcie emocjonalne)
Przy wyrażaniu pochwał należy z kolei unikać :
- nieszczerych pochwał, tylko po to by dziecko poczuło się lepiej,
- komunikatów sprawiających, że dziecko będzie czuło się kontrolowane lub manipulowane, np. „Dobrze, zrobiłeś dokładnie to co chciałam”.
- ogólnikowych zwrotów w stylu : „ Dobra robota”, „Świetnie ci poszło !”
Nagrody choć same w sobie nie są złe, to jednak nagminne nagradzanie dziecka za to że się uczy może spowodować zanik zainteresowania nauką, rzeczywistą chęć zdobycia wiedzy czy umiejętności – dziecko będzie uczyło się tylko w celu zdobycia nagrody, a nie dlatego że mu zależy by dowiedzieć się czegoś nowego. Nagrody należy stosować sporadycznie i z umiarem. Szczególnie dużą wartość mają nagrody podkreślające kompetencje dziecka – certyfikaty, odznaki lub takie, które sprzyjają wzbudzaniu zainteresowania nauką – ciekawy edukacyjny program komputerowy, nowa książka, wyście na wystawę.