Artykuły pedagoga szkolnego 2013/2014

Dwanaście lat - rozwój poznawczy i społeczny w skrócie

Rozwój poznawczy

Ma dużą świadomość własnych zalet i wad; samoocenę potrafi wykorzystywać przy decydowaniu, które działania warto podjąć, aby osiągnąć sukces; wypowiedzi są coraz dłuższe, słownictwo coraz bogatsze; posługuje się różnorodnymi strategiami uczenia się
i zapamiętywania, dostosowanymi do charakteru zadań; potrafi prowadzić gry słowne,; poczucie humoru jest mocno rozbudowane; utrzymuje się coraz większe zainteresowanie sprawami płciowości.

Rozwój społeczny

W pełni rozumie motywację różnych ludzkich działań, całkowicie pojmuje wpływ emocji na zachowania; grupa rówieśnicza staje się podstawą jego życia społecznego; zaczyna przeżywać pierwsze emocjonalne uniesienia wobec rówieśników przeciwnej płci. W pełni posługuje się sprawnie mediami.

Źródło: Od siedmiolatka do nastolatka, Dziecko od początku. Psychologia w szkole. Wydanie specjalne nr 3/2012

Jedenaście lat - rozwój poznawczy i społeczny w skrócie

Rozwój poznawczy

Dzięki umiejętności myślenia i wykorzystywania strategii uczenia się daje sobie radę z coraz trudniejszymi zadaniami; świadomie zwraca uwagę na poprawność gramatyczną wypowiedzi własnych i otoczenia; czytanie ze zrozumieniem na ogół nie sprawia mu żadnych problemów; wzrasta coraz bardziej zainteresowanie sprawami płciowości, poszukuje w różnych źródłach na ten temat informacji.

Rozwój społeczny

Grupa rówieśnicza staje się najważniejsza; w aktywności pozaszkolnej dominują rozrywki oraz sport i zajęcia manualne; dokonuje coraz bardziej świadomych wyborów pod wpływem wyborów.

Źródło: Od siedmiolatka do nastolatka, Dziecko od początku. Psychologia w szkole. Wydanie specjalne nr 3/2012

Dziesięć lat - rozwój poznawczy i społeczny w skrócie

Rozwój poznawczy

W pełni rozumie takie zasady, jak stałość masy, stałość objętości i miary, coraz lepiej rozumie czytane teksty, ponieważ umiejętność czytania staje się coraz  bardziej zautomatyzowana; wspólnie z rówieśnikami tworzy kody językowe, zrozumiałe tylko dla „wybrańców”, coraz lepiej rozumie ironię; rozwija się jego poczucie humoru; wzrasta zainteresowanie sprawami związanymi z płciowością , pojawia się problem używania wulgarnych słów.

Rozwój społeczny

W nawiązywanych przyjaźniach coraz bardziej liczą się bliskość psychiczna i lojalność; coraz większe znaczenie dla postępowania mają oceny grupy rówieśników, która staje się też bardzo poważnym źródłem wsparcia społecznego.

Źródło: Od siedmiolatka do nastolatka, Dziecko od początku. Psychologia w szkole. Wydanie specjalne nr 3/2012

Dziewięć - rozwój poznawczy i społeczny w skrócie

Rozwój poznawczy

Szeregując przedmioty, wykorzystuje coraz większą liczbę ich cech; doskonali strategie zapamiętywania i nauki; różnicuje formy wypowiedzi w zależności od tego z kim rozmawia; coraz sprawniej pisze ze słuchu; interesuje się sprawami związanymi z płciowością, często na ten temat szuka wiedzy w różnych źródłach.

Rozwój społeczny

Potrafi rozumieć, że ludzie mogą inaczej interpretować i wykorzystywać tę sama wiedzę; powoli zyskuje zdolność dystansowania się do swoich przeżyć emocjonalnych, wzrasta odporność psychiczna; nawiązywane przyjaźnie są bardziej trwałe.

Źródło: Od siedmiolatka do nastolatka, Dziecko od początku. Psychologia w szkole. Wydanie specjalne nr 3/2012

 

Siedem i osiem lat - rozwój w skrócie

Rozwój fizyczny

Skacze przez skakankę; potrafi jeździć na rowerze dwukołowym; sprawnie się ubiera, m.in. wiąże sobie buty, zaczyna pisać.

Rozwój poznawczy

Coraz sprawniej wykonuje tzw. operacje konkretne; posługuje się różnymi strategiami zapamiętywania, zaczyna rozumieć zasadę stałości.

Rozwój społeczny

Zaczyna dostrzegać i rozumieć wewnętrzne przyczyny zachowań ludzi; nadal istotne są dla niego więzi z rodzicami, ale coraz większą rolę w jego życiu odgrywają rówieśnicy.

 

Rozwój fizyczny

 

Aktywność fizyczna osiąga swoje apogeum; dobrze jeździ na rowerze; lubi rysować i pisać; ruchy są coraz bardziej precyzyjne; rozwija się stałe uzębienie, kości stają się coraz twardsze.

 

Rozwój poznawczy

 

Potrafi przyjmować inne niż własny punkt widzenia, dzięki czemu lepiej rozumie cudze motywacje i wnioskowanie; myśli coraz bardziej logicznie, potrafi wyciągać i formułować wnioski, potrafi porządkować elementy ze względu na ich rozmiary; rozumie, że stany umysłowe mają znaczący wpływ na zachowania ludzi; zaczyna rozumieć słowa wieloznaczne i  metafory; coraz sprawniej czyta; znów wzrasta zainteresowanie sprawami płciowości, co przejawia się m. in. w opowiadaniu na ten temat dowcipów.

Rozwój społeczny

Zdecydowanie woli towarzystwo rówieśników niż rodziców, czy rodzeństwa; uczy się właściwego zachowania; przyjaźnie buduje na bazie wspólnych zainteresowań.

 

Źródło: Od siedmiolatka do nastolatka, Dziecko od początku. Psychologia w szkole. Wydanie specjalne nr 3/2012

 

Słowa dają supermoc dzieciom, czyli kilka słów o znaczeniu pochwał w życiu dziecka

Jest wiele badań, które wskazują, że osoby chwalone w dzieciństwie wyrastają na osoby odważne i otwarte, dobrze radzące sobie z codziennością. Współcześnie zauważa się, że rodzice chwalą swoje dzieci i to jest dobry kierunek wychowawczo. Należy pamiętać,
że każdy komunikat adekwatny do sytuacji, szczery, nieprzesadzony, wyrażony prostym językiem, wypowiedziany przez rodzica z troską i uwagą będzie odebrany jako niosący wsparcie, np.; „ufam ci”, „widzę, że się starasz”, „jestem z tobą”, „jestem z ciebie dumny”, „wierzę w ciebie”, „doceniam ciebie”. Ważne jest także, by doceniać wysiłki dziecka, jego zaangażowanie, a nie tylko efekt końcowy.

Każde dziecko, niezależnie od wieku, potrzebuje słów, które wyrażałyby wsparcie, akceptację, zadowolenie i radość z tego, że jest, co robi. Taką potrzebę mają nie tylko dzieci. Czy my dorośli, nie potrzebujemy dobrego słowa od osób ze swojego  otoczenia, szczególnie tych dla nas ważnych?

Źródło: M. Cholewczyńska, Słowa dają dzieciom moc. Super moc!, Głos pedagogiczny, styczeń 2014(55)

 

logo_psp_pijarki_splo_200.png
Image

SZKOŁA PODSTAWOWA I LICEUM
Sióstr Pijarek im. Pauli Montal

2023-liceum-braz.png