„Jak pomóc nastolatkowi radzić sobie z intensywnymi emocjami? ”
Intensywne emocje mogą być dla nastolatków frustrujące i przytłaczające. Duża zmienność i intensywność emocji nastolatków związana jest z procesami biologicznymi. Trudno więc złościć się na nich, skoro nie mają oni wpływu na procesy biologiczne. Umiejętność ich regulowania staje się kluczem do zdrowia psychicznego naszych dzieci. W związku z tym warto odpowiedzieć na pytanie: „Jak pomagać im radzić sobie z emocjami w okresie dojrzewania?
- Twórz środowisko otwarte na emocje. Spraw, aby Wasz dom był miejscem, gdzie nastolatek może swobodnie mówić, co czuje, bez obawy, że zostanie zganiony. Istnieją granice dla zachowań, ale nie dla emocji.
- Pracuj nad swoją empatią. Nikt nie oczekuje od Ciebie rozwiązań, po prostu słuchaj i bądź.
- Twórz codzienne rytuały. Rytuały pozwalają na rozwijanie poczucia przynależności. Dzięki temu dziecko czuje się bezpieczne oraz ma więcej przestrzeni na wyrażanie emocji i naukę ich bezpiecznej regulacji.
- Modeluj własną regulację. Mów o tym, co czujesz, opowiadaj o swoich strategiach radzenia sobie z intensywnymi emocjami – dzieci uczą się od nas, jak radzić sobie.
- Otwarcie mów o dostępnych strategiach regulacji takich jak: mówienie do siebie np.: wszystko będzie dobrze, dasz radę, to jest trudne, ale mam zasoby, aby to udźwignąć.., robienie przerw, rozmowa z bliskimi, sport…
- Rozmawiaj z nastolatkiem, gdy jest spokojny. Gdy nastolatek jest w trakcie intensywnych emocji, nic do niego nie dociera. Bądź uważny i wybieraj odpowiedni czas na rozmowy.
- Ucz, że pozytywne emocje też wymagają regulacji, a nie tylko trudne. Jest czas i miejsce na każde zachowanie. Są też miejsca, w których nie powinniśmy głośno się śmiać ani żartować…
- Zwróć uwagę na swoje przekonania dotyczące płci. Czy uważasz, że mężczyzna może płakać? A kobiety to histeryczki? Posłuchaj jak mówisz o emocjach i zastanów się, czy tego chcesz nauczyć swoje dziecko. Każdy ma prawo do wszystkich emocji i do każdego ich natężenia adekwatnie do sytuacji, ale należy wyrażać je tak, by nie krzywdzić innych.
- Płacz jest dobry! Łzy to nie oznaka słabości. Płacz uwalnia napięcie emocjonalne i może być sygnałem dla innych, że potrzebujemy wsparcia.
Źródło: dr n. społ. U. Sajewicz - Radtke, W szkole uczuć. Newsweek. Psychologia nastolatka 5/2022, str. 60 -64.
Drodzy Rodzice i Opiekunowie,
serdecznie dziękuję za współpracę w dziedzinie wychowania dzieci i młodzieży. Jesteście Państwo i Wasze Pociechy inspiracją dla moich działań w tej dziedzinie. Dziękuję za wszystkie budujące i doceniające słowa, uśmiech, obecność…To dla mnie wielka satysfakcja i płynąca z niej radość, „bowiem człowiek jest tyle wart, ile może pomóc drugiemu(…)”.
Jednocześnie życzę Wszystkim, by każdy dzień przynosił szczęście, zadowolenie w sercu oraz wielu sukcesów życiowych i wychowawczych!
pedagog szkolny – Alicja Smoczeńska