Artykuły pedagoga szkolnego 2010/2011

Dziecko przy komputerze

Dorośli powinni nauczyć dziecko, jak korzystać z komputera, aby zabawa i nauka nie wiązała się  żadnym zagrożeniem. Szczególna uwagę rodzice powinni zwrócić na:

  • nieodpowiednie treści w Internecie i grach komputerowych,
  • nadmierny, długi czas spędzany przy komputerze,
  • uzależnienie od komputera,
  • ujawnianie prywatnych danych,
  • wirusy i złośliwe oprogramowanie,
  • piractwo, czyli kradzież oprogramowania,
  • spam i włamania.

Tak  jak kontrolujemy odrobione lekcje, czystość rąk, tak również powinniśmy kontrolować to, co nasze dziecko robi przy komputerze. Jeśli zauważymy, że dziecko gra
w nieodpowiednie dla niego programy, udostępnia swoje dane w Internecie itp. koniecznie trzeba  z nim o tym porozmawiać i uświadomić, jakie to dla niego groźne  (D. Woszczenko, Dziecko przy komputerze, [w] Poradnik dla rodziców. Jak dzieci powinny bezpiecznie korzystać z komputera).

Z poważaniem Alicja Smoczeńska -  pedagog szkolny

Dziecko a Internet

  1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem. Bądź pierwsza osoba, która zapozna dziecko z Internetem. Wspólnie odkrywajcie jego zasoby. Zróbcie listę przyjaznych stron dla dzieci.
  2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Rozmawiaj
    z dzieckiem o zagrożeniach związanych z Internetem. Naucz je zasady ograniczonego zaufania do osób poznawanych w sieci i znajdowanych tam treści. Przekaz dziecku,
    że w sytuacji zagrożenia zawsze może prosić cię o pomoc. Przekaż dziecku informację, że pomocy może również szukać na stronie www.helpine.org.pl.
  3. Poinformuj dziecko o zagrożeniach związanych z kontaktami online
    i spotkaniami z osobami poznanymi w sieci. Dzieci komunikują się w Internecie z przyjaciółmi ze szkoły, czy podwórka oraz   zawierają nowe znajomości. Nie ma w tym nic złego, jednak muszą wiedzieć, że nie każdy jest w sieci tym za kogo się podaje i że kontakty z obcymi mogą być niebezpieczne. Poinformuj dziecko, żeby nigdy nie kontynuowało rozmowy w sieci, jeżeli coś je zaniepokoi. Poproś, żeby zawsze informowało cię o podejrzanych sytuacjach. Z internetowymi znajomościami dzieci mogą się spotykać tylko za zgodą rodziców i tylko w towarzystwie dorosłych.
  4. Naucz dziecko ostrożności przy podawaniu danych osobowych. Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest by dziecko wiedziało, jakie wiążą się z tym niebezpieczeństwa
    i że podając takie dane zawsze musi zapytać o zgodę rodziców. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swoich danych.
  5. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez dziecko. Obserwuj, jak dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak się zachowuje w sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi koresponduje. Ustal z dzieckiem zasady korzystania
    z sieci (wzory umów rodzic – dziecko znajdziesz na stronie www.dzieckowsieci.pl oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji).
  6. Bądź wyrozumiały dla dziecka. Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych, ale w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Dziecko będzie mówiło o tego typu sytuacjach, jeżeli będzie ufało opiekunom. Ważne jest, by wiedziało, że może zwrócić się o pomoc, kiedy poczuje się niezręcznie, gdy coś je zawstydzi lub przestraszy.
  7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści. Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Niewłaściwe publikacje można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego do zwalczania nielegalnych treści w Internecie.
  8. zapoznaj dziecko z etykietą. Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania w każdej dziedzinie życia.
  9. Pamiętaj, że Internet ma więcej zalet niż wad. Pozwól dziecku w świadomy
    i bezpieczny sposób korzystać z Internetu.
  10.  Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w sieci. Naucz dziecko weryfikować wiadomości oraz korzystać z alternatywnych źródeł wiedzy (encyklopedie, książki, słowniki).

Bibligrafia:

Red. A. Adaszewska, Poradnik dla rodziców. Jak dzieci powinny bezpiecznie korzystać z komputera,, CD Projekt Sp. z o.o., ul. Jagielońska 74, Warszawa.

Z poważaniem Alicja Smoczeńska - pedagog szkolny

Zdrowe odżywianie

Związek między substancjami odżywczymi a funkcjonowaniem młodego mózgu można przedstawić w uproszczeniu tak: tłuszcze to budulec (głównie kwasy tłuszczowe), a białka – spoiwo dla tego budulca. Ważne jest więc codzienne zdrowe odżywianie i wykształcone nawyki w domu. Węglowodany zapewniają mózgowi energię, zaś mikroelementy chronią go przed uszkodzeniem i dysfunkcjami. Dieta powinna być bogata w warzywa, pokarmy zawierające wapń, białko oraz pozostałe niezbędne składniki odżywcze.

W odniesieniu do warzyw i owoców promuje się ostatnio zasadę „Zjedz 5”, co oznacza wykształcenie nawyku zjadania pięciu porcji tych produktów dziennie. Przykładem takiej piątki jest: szklanka świeżego soku owocowego, kolba kukurydzy, dwie duże śliwki, 2 ziemniaki, jabłko.

Za jednostkę wapnia można przyjąć szklankę mleka; równoważy ją jogurt lub plaster żółtego sera. Np.: dziecko w wieku 7 – 8 lat powinno dziennie otrzymywać trzy jednostki wapnia.

Rozwój i efektywność działania układu nerwowego pozostaje też w silnym związku ze spożyciem tzw. niskonasyconych kwasów (głównie typu omega – 3), obecnych w tłustych morskich rybach, oliwie i niektórych olejach roślinnych oraz orzechach.

Zdecydowanym wrogiem nauki jest natomiast głód, pojawiający się najczęściej, gdy przerwy między posiłkami przekraczają 4 godziny. Dziecko głodne ma problemy z koncentracją, zrozumieniem materiału, zainteresowaniem nauką, łatwiej się męczy, jest ospałe, nieruchliwe, mniej odporne na stres i może skarżyć się na bóle głowy.

W związku z powyższym, dobrze jest zatem przygotować uczniowi do szkoły drugie pełnowartościowe śniadanie, niż przeznaczone na nie pieniądze, za które zazwyczaj kupuje drożdżówki lub chrupki.(M. Rzadkiewicz, 2010).

                                      Z poważaniem pedagog szkolny - mgr Alicja Smoczeńska


Jak zachęcić dziecko do czytania?

Jak zachęcić dziecko do czytania?

Można być czytelnikiem wyłącznie lektur obowiązkowych i zakończyć swoją karierę czytelniczą wraz z ostatnim semestrem edukacji. Alternatywą jest aktywne korzystanie przez całe życie z książek i wszelkich innych źródeł pisanych. Jednak taką postawę wypracowuje się stopniowo, nieraz nawet z niechęcią i wysiłkiem brnąc przez pierwsze lektury. Jak więc wspierać dziecko, które zaczyna przygodę z czytaniem?

1. Pozwolić mu na odnalezienie przyjemności w kontakcie ze słowem, jeśli nawet czytanie sprawia mu trudności (np.: poprzez zabawy: gry słowne, zagadki itp.).

2. Wybierać książki zgodne z zainteresowaniem dzieci.

3. Pytać o wartościowe książki innych rodziców, w bibliotece, księgarni i Internecie.

4. Jeżeli dziecko interesuje się książkami zbyt trudnymi, można mu pomóc w czytaniu i porozmawiać z nim o tym.

5. Nie protestować, gdy dziecko uparcie czyta w kółko jedną książę.

6. Zachęcać do czytania gazet, komiksów, tablic informacyjnych, ogłoszeń itp.

7. Czytać dziecku co dzień 20 minut dziennie. Efektem tego jest bogatszy zasób słownictwa u dziecka, bogatsza wyobraźnia, lepsza komunikacja, większa sprawność w działaniach społecznych i rozwiązywaniu zadań matematycznych, wyższa samoocena, szersza wiedza ogólna, lepsza koncentracja.

8. Na pewno dziecko uzna za wartościowe i przyjemne czytanie, gdy zaobserwuje, że rodzice i inni członkowie rodziny po prostu lubią czytać.

z: http://www.calapolskaczytadziecom.pl/nowa/index.php

Z poważaniem mgr Alicja Smoczeńska – pedagog szkolny

"Kultura narodu"

Sformułowanie „kultura narodu” bliskie jest takim słowom, jak obyczaj, zwyczaj, sposób bycia, zachowania się, postępowania, styl życia. Kultura jest więc kształtem społecznej sprawiedliwości, miłości, ale również społecznej mądrości. Z kultury wyrasta sztuka w najszerszym słowa tego znaczeniu. A więc poezja literacka, teatr, malarstwo, rzeźba, kino, ale i urządzenie mieszkania, sposób ubierania się, zachowania się i rozmowy. Sztuka wyrasta z kultury, ale i sztuka ma istotny wpływ na kulturę. Te dwie rzeczywistości stanowią jedną całość.

Dziecko musi widzieć w rękach rodziców książkę. Widzieć, że mama i tata ją czyta. Wtedy będzie czytało książki. Dziecko musi widzieć, że u niego w domu chodzi się
na koncerty, na wystawy, imprezy kulturalne, odczyty, do kina na dobry film, czyta prasę,
że się wypatruje w programie telewizyjnym, co jest interesującego, ważnego,
a nie narzeka się na telewizję, że tam nie ma nic mądrego. Że zwiedza się świat, a przede wszystkim swój kraj.

Sztuka w życiu dziecka powinna stanowić prawdziwe świętowanie, sprawiać prawdziwą radość, przyjemność. Sztuka jest potrzebna dziecku, aby z jej pomocą dorastało do pełni życia kulturalnego. Żeby stawało się mądrzejsze, bardziej wrażliwe na wartości etyczne – dobra i zła, aby rozwijało w sobie poczucie piękna w każdym wymiarze.

Sztuka na pewno pomoże dziecku, żeby wiedziało, jak ma postępować
w sytuacjach, które napotyka na swojej drodze życiowej.

Źródło: ks. M. Malińskiego, Wychowywać dziecko, wychowywać siebie, Kraków 2005.

 

Z poważaniem pedagog szkolny - mgr Alicja Smoczeńska


Dekalog rodziców

  1. Szanuj charakter, upodobania swojego dziecka.
  2. Okazuj mu, że kochasz je bezinteresownie.
  3. Odpowiadaj na jego pytania (nawet najdziwniejsze) i okazuj mu zainteresowanie.
  4. Ucz go zasad przebywania z innymi, np. zwracając uwagę na używanie słów „dziękuję”, „proszę”. Wzmacniania to jego szacunek dla siebie.
  5. Wysłuchuj zwierzeń o jego dziecięcych problemach i wspólnie szukajcie rozwiązania.
  6. Doceniaj jego osiągnięcia i zalety, nie koncentruj się na niepowodzeniach.
  7. Zrezygnuj z ironicznych uwag i raniących zdań.
  8. Nie umieszczaj poprzeczki zbyt wysoko!
  9. Pomagaj mu wziąć się w garść: nie posuwaj gotowych rozwiązań, lecz zaufaj jego samodzielności.
  10. Przekazuj dziecku wiarę! Zaufanie do Boga pomaga zaufać sobie (Famille Chretienne nr 1466, str 68 – 72, tłum. Joanna Kokowska).

Z poważaniem mgr Alicja Smoczeńska – pedagog szkolny 

logo_psp_pijarki_splo_200.png
Image

SZKOŁA PODSTAWOWA I LICEUM
Sióstr Pijarek im. Pauli Montal

2023-liceum-braz.png