Wiadomości dla rodziców

17478551
Dziś
Wczoraj
Tydzień
Wszystkie dni
2005
9207
52924
17478551

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
5
6
7
8
9
10
12
13
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
28
29
30
31

Witam serdecznie wszystkich Państwa w nowym roku szkolnym 2019/2020. Cieszę się bardzo na nasze comiesięczne internetowe spotkania. Mam nadzieję, że krótkie rozważania z zakresu problematyki psychologiczno – pedagogicznej będą miłą i przydatną lekturą.

Serdecznie pozdrawiam i życzę dobrego roku szkolnego 2019/2020 Waszym pociechom –pedagog szkolny Alicja Smoczeńska

ABC na temat związku snu z nauką

 Zdrowy sen ma dużo większe znaczenie dla kondycji naszego mózgu i skuteczności uczenia się. W czasie snu nasz mózg, bowiem nie tylko wypoczywa i oczyszcza się z toksyn, lecz uczy się. Niedostatek nocnego wypoczynku jest bardzo niekorzystny dla zdrowia i funkcjonowania poznawczego. Stąd też powiedzenia m.in., „Kto rano wstaje temu Pan Bóg daje”, czy „Tylko ranny ptaszek łapie robaka”. Przekaz ich jest bardzo prosty:, jeśli chcemy cos osiągnąć, trzeba na to pracować najlepiej od rana.

Wróćmy do faktów. Otóż dzięki badaniom prowadzonym metodami neuroobrazowania np.: przy użyciu funkcjonalnego rezonansu magnetycznego wiemy m.in., że mózg nie wyłącza się podczas snu, a jedynie zmienia wzorzec swojej aktywności i podejmuje się realizacji innych, niż w czasie dnia zadań. Komórki glejowe tzw. pomocnicze komórki w mózgu przy użyciu płynu mózgowo – rdzeniowego „przepłukują” komórki nerwowe z toksyn - odpadów powstałych podczas przemian metabolicznych, czyli pracy neuronów podczas dnia. Dzięki temu nasz mózg utrzymuje się w dobrej kondycji.  Poza tym mózg nadal opracowuje informacje, które zdobył w ciągu dnia. Nie tylko je przetwarza, ale też zapamiętuje. Sen umożliwia tworzenie nowych połączeń neuronalnych, jak i wzmacnia już powstałe, co stwarza warunki nie tylko utrwalaniu pamięci, lecz także lepszemu zrozumieniu, czy przetworzeniu zgromadzonych informacji. Oznacza to w praktyce, że uczniowie wyspani mają nad niewyspanymi przewagę.

Jeżeli ktoś nie czuje się przekonany do potrzeby wysypiania się, warto dodać do puli argumentów, konsekwencje związane z niedoborem snu – zwłaszcza, kiedy ten niedobór się przedłuża. Są to m. in.: nadmierny przyrost masy ciała, obniżona odporność organizmu i większa podatność na infekcje, bóle głowy, problemy żołądkowo – jelitowe, zwiększone ryzyko chorób serca, cukrzycy, a nawet nowotworów, zaburzenia mowy i wzroku, drażliwość, powolność, roztargnienie, okresowe obniżenie poziomu inteligencji emocjonalnej, długotrwałe kłopoty z pamięcią, mniejsza odporność na stres i większe ryzyko odczuwania jego negatywnych konsekwencji psychicznych i fizycznych.

W związku z powyższym należy przejść do konkretów dotyczących długości zdrowego snu i warunków zewnętrznych mu sprzyjających. Długość snu dla różnych grup wiekowych prezentuje poniższa tabela.

Grupa wiekowa

Długość snu

Niemowlęta (0 – 3 miesięcy)

14 – 17 godz.

Niemowlęta (4 – 11 miesięcy)

12 – 15godz.

Małe dzieci (1-2 lata)

11 – 14godz.

Dzieci przedszkolne (3 -5 lat)

10 – 13godz.

Dzieci szkolne (6 -13 lat)

9 – 11godz.

Nastolatki (14 – 17 lat)

8 – 10godz.

Młodzi dorośli (18 – 25 lat)

7 – 9 godz.

Dorośli (26 – 64 lat)

7 – 9 godz.

Osoby starsze (65 lat i więcej)

7 – 8 godz.

Aby sen był efektywny należy:

  • traktować sen, jako priorytet,
  • ustalić sobie stałe pory zasypiania i pobudki nawet w weekendy,
  • znaleźć i regularnie praktykować odprężający „rytuał” przed snem np.: czytanie książki, masaż,
  • regularnie uprawiać sport lub krótką gimnastykę, ale nie bezpośrednio przed snem,
  • sypialnia powinna być cicha, zacieniona, wentylowana i o odpowiedniej temperaturze,
  • łóżko i poduszki wygodne,
  • przynajmniej 30 min. przed snem nie korzystać z komputera, telewizora itp.,
  • przed położeniem się do snu wyłączyć urządzenia elektroniczne,
  • unikać ciężkostrawnych posiłków na kolację,
  • pod koniec dnia porozmawiaj z kimś bliskim o tym, co się zdarzyło w ciągu dnia, dzięki temu rozładujesz emocje i zyskasz psychiczne wsparcie,
  • leżąc w łóżku staraj się myśleć o czymś przyjemnym.                               

Źródło: Czy warto zarywać noce? Znaczenie snu i wypoczynku dla uczenia się, Głos pedagogiczny. Marzec 2018.

Ważne komunikaty

W sytuacjach kryzysowych, kiedy maluch popełnia błędy, łamie zasady, powinien dotrzeć do niego podwójnie pozytywny komunikat: „Źle zrobiłeś, nie zachowałeś się właściwie, nie wolno ci się tak zachowywać, masz prawo to wiedzieć, a naszym obowiązkiem jest ci to powiedzieć, bo cię kochamy i pragniemy, żebyś się rozwijał” – to pierwszy komunikat.

Równocześnie pojawia się drugi komunikat: „Jesteśmy z tobą, chociaż źle się zachowałeś, nie akceptujemy twojego zachowania. Upominamy cię, bo cię kochamy”. Dwa komunikaty, które stają się jednym.

Wychowanie jest sztuką zaakceptowania dziecka takim, jakim jest, starając się jednocześnie, by stało się człowiekiem, którym może się stać, dzięki ofiarowanej mu miłości.

Nie ma tu szantażu emocjonalnego, ale umiejętność pogodzenia tej biegunowości w relacji z dziećmi; z jednej strony odważnie i zdecydowanie wskazanie błędu, z drugiej odważne i zdecydowane podkreślenie miłości, która jest silniejsza od wszelkich występków, co wyraźnie dociera do nas.

Pytanie, czy tylko docieramy tak do dzieci? Czy tylko one takich komunikatów potrzebują? Czy my dorośli nie popełniamy błędów i nie potrzebujemy zrozumienia, wskazówek, wybaczenia, miłości? Przecież miłość wszystko wyjaśnia….

Źródło: A. Cencini, Jeśli mnie kochasz nie zgadzaj się na wszystko. Poradnik dla rodziców.

Wybaczanie

Złość, smutek i rozczarowanie – to trudne emocje towarzyszące rodzicom i wychowawcom, gdy zawiedzie ich dziecko. Na pytanie: „Jak radzić sobie z trudnymi emocjami w takich sytuacjach?”, ktoś mądry powiedział, że jest wybaczanie.

Wybaczyć to nie udawać, że nic się nie dzieje. Wybaczanie w sytuacji dziecięcych, czy młodzieżowych zachowań, które ranią rodziców, to nieustanne zmaganie się ze swoimi emocjami. Ze złością, smutkiem, rozczarowaniem i podtrzymywaniem nadziei, że jednak dziecko, które  nas rodziców, kocha i szanuje zagubiło się w świecie wartości i celów.

Wybaczanie to trudna sztuka, ale możliwa. Jest ono bezcenne. Wybaczyć to nie znaczy zgodzić się z „ciemiężcą”, ale uznać, że jest on wartością samą w sobie, jako człowiek, wartością niezależną od zachowania. Wybaczyć to zobaczyć drugiego, dziecko oczami Boga:, „Ponieważ drogi jesteś w moich oczach, nabrałeś wartości i Ja cię miłuję” (cytat z księgi Izajasza). Poza tym jak dzieciom można nie wybaczyć, skoro ich zachowanie jest wynikiem wcześniejszych oddziaływań dorosłych.

Jeśli przebaczam to znaczy, że dziecko jest dla mnie bardzo ważne, kocham je bezwarunkowo, lecz nie akceptuję jego zachowania i poprzez konsekwencje adekwatne do przewinienia, następuje mój wkład w jego wychowanie. Pozwalam, by zmierzyło się z konsekwencjami swojego zachowania, ale nie zostawiam go samego. Po prostu czuwam i pomagam.

Tak sobie myślę, że dobrym podsumowaniem tego krótkiego rozważania niech będą myśli: K. H. Waggerla „Kto sądzi swego bliźniego, może się zawsze pomylić. Kto mu przebacza, nigdy się nie myli” i słowa z listu do Efezjan: „Niech nad waszym gniewem nie zachodzi słońce”.

Źródło: Wybaczenie jest bezcenne, Don Bosco. Czerwiec 2019.

Psychologia - efekt Pigmaliona

Pigmalion to mityczny król Cypru, który stworzył posąg idealnej kobiety i zakochał się w niej. Następnie modlił się do Afrodyty o ożywienie ukochanej, aby ta wysłuchała jego prośby. Efekt Pigmaliona jest jednym z przykładów tzw. samospełniającej się przepowiedni – mechanizmu psychologicznego opisanego w 1965r. przez badacza Roberta Mertona. Stwierdził on, że samospełniające się proroctwo to początkowo fałszywy opis sytuacji, który prowokuje ludzi do nowych zachowań w taki sposób, że w efekcie stają się prawdą. Okazuje się, że kiedy zostaną sformułowane jakieś wiarygodne (to istotne) oczekiwania, to ludzie mają skłonność, by zacząć dążyć do tego, aby się one spełniły. W rezultacie prawdopodobieństwo, że faktycznie się spełnią, istotnie wzrasta. Przykład: psycholog powiedział rodzicom małego dziecka, że dostrzega u niego zdolności artystyczne. Rodzice zaczęli, więc wychowywać je

w taki sposób, by zachęcać je do aktywności plastycznej i wspierać wiarę w jego możliwości na tym polu. W rezultacie pociecha wyrosła na uznaną graficzkę.

Źródło: Etykiety mają moc. O samospełniającej się przepowiedni w szkole, Głos pedagogiczny. Kwiecień 2018.

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku 2020 życzę wszystkim Rodzicom, Uczniom, Nauczycielom wszystkiego najlepszego, dużo zdrowia, radości, miłości i spełnienia najskrytszych marzeń. Do Siego Roku!!!

– z pozdrowieniami świątecznymi pedagog szkolny Alicja Smoczeńska